In het voorjaar van 2004 is architectenbureau Mecanoo gestart met het ontwerp
voor het Mekelpark van de Technische Universiteit Delft. Aanleiding hiervoor is de
geplande aanleg van tramlijn 19, die Leidschendam via Delft CS met de TU-wijk
zal gaan verbinden. Het tracé van de tram komt op de as van de huidige
Mekelweg te liggen en krijgt drie haltes: Aula, Electro en Bouwkunde. De komst
van de tram biedt de gelegenheid het hele gebied autovrij in te richten en te
transformeren tot een park. De TU krijgt dan eindelijk de reeds lang gewenste
campus.
Het huidige terrein van de TU Delft weerspiegelt de denkwijze van de jaren zestig
van de 20ste eeuw: grote, solitaire gebouwen langs een brede weg zonder
openbare ruimte van betekenis. Met de nieuwe campus wil de TU zich profileren
als een universiteit van de 21ste eeuw, gekenmerkt door een multidisciplinaire
benadering van de diverse opleidingen. De Mekelweg moet in de vorm van een
voetgangersdomein het centrale verblijfsgebied worden waar de studenten en TU-
werknemers elkaar ontmoeten en inspireren.
Om dit voetgangersdomein een aangenaam verblijf te maken, wordt er door de
architecten nadrukkelijk naar eventuele windhinder gekeken. Elke oud-TU-student
kent de verraderlijke windvlagen langs het Electrogebouw. FlowMotion heeft in
opdracht van TU Delft Vastgoed een windhinderonderzoek uitgevoerd met
gebruikmaking van stromingssimulaties (Computational Fluid Dynamics CFD).
Voor deze simulaties is met behulp van oude tekeningen, (lucht)foto‘s, en
computermodel gemaakt van de TU-wijk in een gebied van 500m rond het
Electrogebouw. De vele bomen in de TU-wijk zijn gerepresenteerd met poreuse
lichamen. Aan de rand van het rekendomein is een atmosferische grenslaag voor
bebouwde omgeving gedefinieerd. Voor 12 windrichtingen zijn voor een aantal
gemiddelde windsnelheid bepaald.
Uit de resultaten blijkt dat vooral bij aanstroming dwars op het Electrogebouw de
windhinder op de Mekelweg het grootst is. De oorzaak moet worden gezocht in de
zogenaamde valwind, die vanaf zo‘n 2/3 van de hoogte van het gebouw
neerwaarts langs de gevel beweegt en die, beneden aangekomen, met relatief
hoge snelheid over de bodem wegstroomt.
Het team vam Mecanoo, TUD Vastgoed en FlowMotion ontwikkelt thans een aantal
alternatieve oplossingen waarbij wederom stromingssimulaties worden ingezet.
Uw professionele aanbieder van Stromingssimulaties en CFD
Vestigingen
Nederland
Leeghwaterstraat 21
2628 CA Delft
Tel.:
+31 15 278 2907
Duitsland
Weenermoorer Str. 193
26826 Weener
Tel.:
+49 4953 922 969
raadgevend
ingenieursbureau voor
vloeistof-, gas en warmtestromen
Op de tocht
Bepaling van de windhinder op een
universiteitscampus
TU Delft
www.tudelft.nl
Faculteit Elektrotechniek
nieuwe TU Campus
Snelheidsverdeling
(op 2m hoogte)