Uw professionele aanbieder van Stromingssimulaties en CFD
Vestigingen
Nederland
Leeghwaterstraat 21
2628 CA Delft
Tel.:
+31 15 278 2907
Duitsland
Weenermoorer Str. 193
26826 Weener
Tel.:
+49 4953 922 969
raadgevend
ingenieursbureau voor
vloeistof-, gas en warmtestromen
De “Formula Student Race” is een Europese spin-off van een competitie in de VS,
de “Formula SAE Competition” alwaar jaarlijks meer dan honderd universiteiten het
tegen elkaar opnemen in een spannende wedstrijd. Veel van de universiteiten die
deelnamen in de VS, strijden nu ook in de “Formula Student Race” in Europa.
In de “Formula Student Race” ontwikkelen, bouwen en besturen toekomstig inge-
nieurs van technische faculteiten een formuleachtige raceauto. De jury van de
wedstrijd beoordeelt niet alleen het ontwerp en de technische aspecten maar ook
de resultaten van de auto in diverse dynamische onderdelen. Deze onderdelen
bestaan uit een acceleratietest, remtest, skidpad (8-jes), autocross, een
zuinigheidstest en een endurancerace waarin de studenten met hun wagen 20
rondjes over een uitdagend circuit rijden.
Een van de meest bepalende onderdelen
van de auto is de motor. Bij deze
motoren wordt de voor de verbranding
benodigde lucht aangevoerd door een
inlaatpijp. Om de totale luchthoeveelheid
en daarme de prestaties te beperken, moet in het midden van de inlaat een
ring worden geplaatst met een bepaalde in de reglementen voorgeschreven
diameter, de “restrictor”.
Omdat de diameter bij de aansluiting aan het luchtfilter aan de ene kant en
bij het spruitstuk aan de andere kant groter is dan de diameter van de
restrictor, bestaat de inlaat uit een convergerend en een divergerend deel.
Vooral in dit laatste deel kunnen stromingseffecten als loslating en
schokgolven optreden. Deze verschijnselen kunnen de prestaties van de
motor aanzienlijk verslechteren.
Met als opdracht deze effecten te verminderen, heeft FlowMotion voor het
Delftse studententeam de vorm van de inlaat ontwikkeld. Daar het uiterst
moeilijk is om goede snelheidsmetingen uit te voeren in een 40mm dikke
pijp, is de vorm met behulp van stromingssimulaties bepaald. In de
computer kunnen in korte tijd een groot aantal verschillende vormen worden
doorgerekend. Dit leidde tot een minimale stromingsweerstand bij een maximale luchttoevoer voor alle tijdens de
wedstrijden optredende bedrijfstoestanden van de motor.
Uiteindelijk bereikte het Delftse studententeam op 3 juli 2002 in Birmingham de 16de plaats in een veld van 40 teams.
Studentenraces
Minimalisatie van de weerstand in de
luchttoevoer van een motor
Formular Student Team
www.dutracing.nl
Restrictorstroming
Snelheidsvectoren