Als toonaangevend bedrijf op het gebied van industriele geluidswering biedt AGIInter Acoustic (Zwitserland) een compleetoplossing van ontwerp tot opgeleverdeindproduct aan. In samenwerking met partners ontwikkelt en bouwt AGI InterAcoustic onder andere zogenaamde „blastdeflectoren“. Volgens regelgeving moeten vliegtuigmotoren op de grond bedrijfstests onder-gaan. Vanwege de sterke luchtstraal die hierbij ontstaat kunnen mensen,voertuigen, gebouwen en zelfs andere vliegtuigen omgeblazen worden. Om dittegen te gaan wordt er een blastdeflector neergezet. Deze zorgt ervoor dat deluchtstraal uit de straalmotor naar boven wordt afgebogen waarmee het risico opongevallen en schade afneemt en daarnaast tevens geluidoverlast wordt tegengegaan.Naast de constructieve en thermische eisen die een rol spelen bij deontwikkeling van een blastdeflector, is ook de positie en afstand tot destraalmotoren van wezenlijk belang. Als deze te dicht bij het vliegtuig staatdan zal het frame en het plaatwerk beschadigd raken door de hogetemperaturen. Is de afstand te groot dan bestaat de mogelijkheid dat eendeel van de straal niet wordt afgebogen en alsnog gevaar kan opleveren.In dit project wordt voor de nieuwe Airbus A380 van Lufthansa op deluchthaven Frankfurt een blastdeflector ontworpen en gebouwd. De opdrachtvoor FlowMotion luidde: bepaal met behulp van een stromingssimulatie (CFDComputational Fluid Dynamics) de optimale positie van de deflector.Hiervoor werd de volledige geometrie van een A380 met de door demotoren opgewekte luchtstralen in het model opgenomen.Het CFD-onderzoek omvatte een aantal scenario‘s. Per scenario kanuiteindelijk worden gekeken naar onder andere de lokale snelheden,temperaturen en drukken. Na analyse van deze grootheden in de buurt vanhet frame en het plaatwerk kon worden bepaald wat de optimale positie vande blastdeflector achter een Airbus A380 moest zijn. Met een eenvoudigeaanpassing aan de geometrie kan dit overigens ook voor anderevliegtuigtypes worden bepaald.Na dit onderzoek konden de bevestigingspunten voor het vliegtuig definitiefop de testlocatie worden aangebracht zodat de blastdeflector zo optimaalmogelijk kan functioneren.Uw professionele aanbieder van Stromingssimulaties en CFDVestigingenNederlandLeeghwaterstraat 212628 CA DelftTel.: +31 15 278 2907DuitslandWeenermoorer Str. 19326826 WeenerTel.:+49 4953 922 969raadgevend ingenieursbureau voorvloeistof-, gas en warmtestromenMet volle kracht op de deflectorenStudie naar een geluidsbescherming voor een vliegveldAGI Inter Acousticwww.agigu.chStroomlijnenDrukverdelingTemperatuurverdeling