Luchtschepen ervaren in de afgelopen jaren een wereldwijde heropleving.
Een van deze nieuwe luchtschepen, de Cargolifter, zet alle tot nu ontwikkelde
exemplaren in de schaduw. Met een lengte van bijna 300 meter kan een
lading tot 160 ton worden vervoerd en dit bij een kruissnelheid van 90 km/u.
Het enorme laadvermogen zal voornamelijk worden gebruikt voor het
vervoer van zware machines, zoals turbines en transformatoren, wat tot nu
toe alleen vervoerd kon worden over water en vanaf de haven over de weg.
Vanwege het feit dat over de weg slechts met een gemiddelde snelheid van
10 km/u kan worden gereden zal een aanzienlijke snelheidswinst kunnen
worden bereikt.
Naast dit voordeel is er nog een ander pluspunt wat een direct gevolg is van
de kenmerken van het luchtschip. Het te vervoeren object kan met behulp
van de in het schip geintegreerde kraan bij de producent worden geladen om
dan pas te worden gelost wanneer het einddoel is bereikt, dus de kortste
weg zonder overstappen!
De ontwikkeling van een dergelijk luchtschip werpt op vele technische
gebieden vragen op. Als specialist op het gebied van de stromingsleer kreeg
Flowmotion de opdracht om zich met de aerodynamische vormgeving bezig
te houden. Een greep uit de vele vragen die daarbij gesteld werden: Hoe kan
de luchtweerstand en dus het brandstofverbruik worden verlaagd? Hoe is een
luchtschip van deze grootte stabiel te krijgen? Welke vorm moeten de roeren
en de stuurrotoren krijgen? Wat gebeurt er bij het verlaten van de hangar
wanneer er een sterke
zijwind aanwezig is? Deze hangar die 300 bij 200 meter
vloeroppervlak meet en een binnenhoogte heeft van 100 meter,
uitgevoerd als een zelfdragende constructie, is overigens net zo
indrukwekkend als de Cargolifter zelf.
Bij het beantwoorden van de vragen werd zowel gebruik gemaakt
van windtunnel metingen als ook van diverse CFD
berekeningsmethoden (CFD = Computational Fluid Dynamics). De
resultaten van de verschillende methoden werden nauwkeurig
geanalyseerd en met elkaar vergeleken, waarna de vorm van de
CargoLifter, rekening houdend met de vele ontwerpeisen,
uiteindelijk bepaald kon worden.
Uw professionele aanbieder van Stromingssimulaties en CFD
Vestigingen
Nederland
Leeghwaterstraat 21
2628 CA Delft
Tel.:
+31 15 278 2907
Duitsland
Weenermoorer Str. 193
26826 Weener
Tel.:
+49 4953 922 969
raadgevend
ingenieursbureau voor
vloeistof-, gas en warmtestromen
Een hemelse reus
Aerodynamische vormgeving van een luchtschip
Voortstuwingsroer
Richtingsroer
Stroomlijnen
aan de achterkant