Uw professionele aanbieder van Stromingssimulaties en CFD
Vestigingen
Nederland
Leeghwaterstraat 21
2628 CA Delft
Tel.:
+31 15 278 2907
Duitsland
Weenermoorer Str. 193
26826 Weener
Tel.:
+49 4953 922 969
raadgevend
ingenieursbureau voor
vloeistof-, gas en warmtestromen
In 2001 zijn op initiatief van VNSI bij een nieuwbouwwerf praktijkproeven uitgevoerd
met nieuwe verfspuittechnieken (TISS). De resultaten waren opmerkelijk: behoud
van productiesnelheid, een betere spuitkwaliteit, een lager verfverbruik, verbetering
van arbeidsomstandigheden en een geringere milieubelasting door betere laagdikte-
beheersing en minder overspray. In eerste instantie zijn de nieuwe technieken vooral
toegepast in geconditioneerde omstandigheden zoals scheepsbouwhallen.
Een speciale projectgroep heeft in 2002 de uitvoeringsmethoden voor het stralen en
conserveren van schepen onderzocht en beoordeeld op kostprijs, kwaliteit, duur-
zaamheid, milieuaspecten en arbeidsomstandigheden. Dit project voor de reparatie-
sector, TS Stracon, is door VNSI en TNO Industrie samen met werven en straal- en conserveringsbedrijven uitgevoerd.
In de loop van dit project is een aantal praktijkproeven uitgevoerd waarbij de diverse straal- en spuittechnieken
gecombineerd zijn met afschermingstechnieken.
FlowMotion is betrokken geraakt bij TS Stracon na een onderzoek naar de
luchtstroming rond een schip in een dok. Het doel hiervan was inzicht te
verschaffen in het mechanisme van de verspreiding van spuitnevels onder
invloed van wind. In een later stadium zijn hiermee oplossingen beoor-
deeld op hun effectiviteit bij het voorkomen van nevelverspreiding. Als
meest realistisch idee tegen nevelverspreiding is bedacht om een scherm
stroomopwaarts van de spuitpositie te plaatsen om daarmee een ‘windstil’
gebied op de spuitpositie te genereren. In een aantal concept-studies heeft
FlowMotion vervolgens de benodigde positie, vorm en grootte voor een
dergelijk scherm onderzocht. Naast de effectiviteit van het scherm in het
afschermen van de spuitpositie is de windbelasting op het scherm een
uiterst belangrijke parameter. Deze moet minimaal zijn voor een goede
hanteerbaarheid van het scherm en voor de veiligheid van de gebruiker.
Bij de analyse van de luchtbewegingen langs een schip in een dok is
gebruik gemaakt van numerieke stromingsleer (Computational Fluid Dynamics). Hierbij wordt de stroming in een
computermodel gesimuleerd onder realistische windcondities. De conclusie uit de simulaties was dat de luchtsnelheid
achter het scherm dusdanig laag zal zijn dat de spuitnevel niet zal verwaaien, indien de afstand tussen scherm en
scheepswand voldoende klein kan worden gehouden. Deze conclusie is in uitgebreide praktijkproeven in zowel een
overdekt als open dok nadrukkelijk bevestigd tot windsnelheden van 6 Bf. De vorm van het scherm is het resultaat van
het streven naar minimale windbelasting.
Op dit moment wordt het concept-ontwerp van het scherm in opdracht van VNSI in constructief en operationeel opzicht
uitgewerkt.
Voor De Wind
Ontwikkeling van een afschermingssystem
voor schepen
Vereniging Nederlandse
Scheepsbouw Industrie
www.vnsi.nl
Snelheidsverdeeling
Stromlijnen