Uw professionele aanbieder van Stromingssimulaties en CFDVestigingenNederlandLeeghwaterstraat 212628 CA DelftTel.: +31 15 278 2907DuitslandWeenermoorer Str. 19326826 WeenerTel.:+49 4953 922 969raadgevend ingenieursbureau voorvloeistof-, gas en warmtestromenDe bouwsector is een van de grootste industrieën in de wereld. In de wegen- enwaterbouw zijn enorme hoeveelheden kiezels en grind nodig die wordengewonnen uit steengroeven. Voor de productie van kiezels wordt naaststeenmolens een zogenaamde “Vertical Shaft Impactor” gebruikt.SynchroTechnologie ontwikkelt dergelijke machines.Binnenin deze machines worden de grote stenen axiaal toegevoerd op eendraaiende schijf. Daar worden ze radiaal verspreid en slaan ze tegen baffles diezich op de draaiende schijf bevinden. Hiermee worden de stenen in kleinerestukken geslagen. Daarna worden de brokstukken tegen de stilstaandebinnenwand geslingerd waarmee een verdere verkleining wordt bereikt.Doorslaggevend voor de effectiviteit van de machine is de juiste baan die destenen afleggen. Om hier achter te komen heeft Synchro Technologie met behulpvan een hogesnelheidscamera opnamen gemaakt van het eerste prototype. Debaan van de stenen is afhankelijk van vele factoren zoals o.a. de hoeveelheidstenen, de grootte(verdeling) van de stenen en de rotatiesnelheid van de schijf.Om een bepaalde bandbreedte qua grootte van stenen te kunnen verwerken moetde eerste baffle een bepaalde minimale afmeting hebben.Het bleek dat zonder toevoer van stenen aleen zeer grote hoeveelheid stroom werdverbruikt, alleen maar om de schijfstationair te laten draaien. Omdat de schijfzeer goed gelagerd is, kon dit enorme verbruik alleen worden verklaard door degrote aerodynamische weerstand van de eerste baffle.Om dit verbruik te reduceren kreeg FlowMotion de opdracht om dit phenomeen teonderzoeken en met een oplossing te komen. Eerst is de stroming in detailgeanalyseerd. Omdat de weerstand van de plaat sterk afhankelijk is van deinvalshoek is een optimum bepaald waar het proces van stenen breken preciesgoed verloopt maar dan bij een zo laag mogelijke aerodynamische weerstand. Ineen tweede stap werd een aanpassing van de vorm van het uiteinde van de bafflebedacht waarmee een verdere verkleining van de weerstand werd bereikt.Het resultaat van deze studie is dat SynchroTechnology binnenkort een veelefficientere “Vertical Shaft Impactor” op de markt kan brengen.Voorzichtig steenslagRendementsverbetering van een steenmolenSynchroTechnologywww.synchrotechnology.nlroterende baffleSchematische weergave stroming om een objectVertical-Shaft-Impactor