Uw professionele aanbieder van Stromingssimulaties en CFDVestigingenNederlandLeeghwaterstraat 212628 CA DelftTel.: +31 15 278 2907DuitslandWeenermoorer Str. 19326826 WeenerTel.:+49 4953 922 969raadgevend ingenieursbureau voorvloeistof-, gas en warmtestromenProf. Wubbo Ockels, die in 1985 een van de deelnemende astronauten van deeuropese D1 missie was, is wereldwijd bekend vanwege zijn buitengewone pro-jecten op het gebied van nieuwe energie en vernieuwende transportmoge-lijkheden. Een aantal voorbeelden hiervan zijn:NUNA (Door zon aangedreven auto, World Solar Challenge)SUPERBUS (Bus die 250 km/h haalt)ECOLUTION (0% Emissievrij schip)LADDERMILLDe basisgedachte van het LADDERMILL project is om een kabel, met daaraanbevestigd een aantal vliegerelementen, in beweging te zetten. Deze bewegingwordt dan door middel van een generator omgezet in elektrische energie.Omdat de laddermill tot een hoogte van 10 km komt, is een theoretischvermogen van 100 megawatt mogelijk.Om de haalbaarheid van een dergelijk ambitieus project te bepalen moestantwoord worden gegeven op een groot aantal vragen op het gebeid van deaerodynamica. Deze werden gesteld aan FlowMotion. De vragen spitsten zichtoe op de krachten op de vlieger. Aan deze krachten zijn zeer verschillendeeisen gesteld, want aan de ene kant in de naar boven lopende kabel moetendeze naar boven gericht zijn en aan de andere kant moet de kabel weer naarbeneden gedreven worden. Dit kan worden bereikt door een verandering in deinstelhoek van de profielen.Een net zo belangrijke vraag was deaerodynamische stabiliteit van devlieger. Zelfs de kleinste zijdelingsebeweging van de vlieger zou door deenorme grootte van de laddermill tottrillingen kunnen leiden die de con-structie in gevaar zouden kunnenbrengen. Tijdens het onderzoek heeftFlowMotion een groot aantal vliegersmet verschillende configuraties door-gerekend.Na analyse van deze resultaten washet mogelijk om een configuratie tebepalen die voor het laddermill project het beste compromis betekent binnende zeer strenge eisen die aan de vlieger gesteld waren.Energie bij het vliegerenHaalbaarheidsstudie naar energieproduktie voor vliegersTU-Delft www.lr.tudelft.nlGeneratorVliegerDrukverdelingop een 2d-profiel