Wij lossen al uw stromingsproblemen op
Vestigingen
Nederland
Leeghwaterstraat 21
2628 CA Delft
Tel.:
+31 15 278 2907
Duitsland
Weenermoorer Str. 193
26826 Weener
Tel.:
+49 4953 922 969
raadgevend
ingenieursbureau voor
vloeistof-, gas en warmtestromen
CFD berekeningen maken stromingsfenomenen zichtbaar.
FlowMotion heeft
het antwoord!
Met FlowDoc willen wij u
een platform aanbieden
voor alledaagse en minder
alledaagse stroming fenomenen.
Het aanbod zal worden uitgebreid met
antwoorden op vragen die u ons stelt over de
fascinerende wereld van de stromingsleer.
RCC Koude & Luchtbehandeling
DIN Normen, Meten of toch CFD.
In de ingenieurswereld zijn vaak de meningen
verdeeld over hoe stromings- en warmte-
problemen op te lossen zijn. Veelal zit intuïtie
en ervaring een gedegen aanpak in de weg.
Het artikel in dit RCC K&L nummer behandelt de
verschillen tussen de 3 methoden en geeft de
voor- en nadelen weer. Het advies luidt dan ook.
Bezint eer ge begint.
Hierbij wordt CFD gebruikt
om vochtconcentraties, snel-
heden, temperaturen en geurverspreiding
te bepalen op onder andere plantniveau.
Bijvoorbeeld tomaten- en cannabiskassen zijn gebaat bij een uniform
klimaat om gelijkmatige groei te bewerkstelligen en ziektes tegen te gaan.
Met behulp van CFD kan het onzichtbare zichtbaar worden gemaakt. Bovendien kunnen
ventilatieconcepten en kasinstellingen vooraf worden bestudeerd alvorens over te gaan op de bouw
ervan.
Alle Boeing en Airbus modellen zijn klaar voor gebruik voor verschillende stroming gerelateerde en
CFD toepassingen.
De vliegtuigen beschikken zelfs over een vereenvoudigd jet model waarmee de effecten van de
stralen uit de motoren kunnen worden berekend. Verschillende vliegtuigmodellen zijn al ingezet voor
deflectiescherm en hangarjet interactie projecten. Luchthavens als Schiphol en Hamburg zitten
ook in onze CFD portfolio.
Het ontzichtbare zichtbaar maken
Eindelijk, onze vloot is compleet
News
FlowDoc
Al ruim 10 jaar doet FlowMotion onderzoek
naar stromingen in kassen.
Vervuiling van water
Water kan door veel bronnen
vervuild raken. Mensen gooien
plastic en andere dingen in het
water, wat allerlei problemen
veroorzaakt. Daarom is
oceaanopruiming belangrijker
dan ooit tevoren. Het morsen van
vloeistoffen van schepen kan ook
leiden tot hoge ongewenste nabije
concentraties van vervuiling.
Als iemand geïnteresseerd is in
zeer lokale effecten, moet een
gedetailleerde studie van de
stroming in het gebied van het
schip en zijn omgeving worden
uitgevoerd. CFD kan een van de
hulpmiddelen zijn om dit te doen.
Vloeibaar aardgas, afgekort tot LNG, is een mengsel van voornamelijk methaan met mogelijk rest-
gassen zoals stikstof, propaan en ethaan. Methaan is vloeibaar bij normale druk en bij cryogene
temperaturen van ongeveer -162 ° C.
LNG wordt vaak over zee vervoerd. Van de fabrieken die LNG
produceren, varen schepen naar bijvoorbeeld importterminals,
waar het LNG kan worden verdampt door warmte toe
te voegen. Na verdamping van LNG,
komt aardgas het pijplijnnetwerk
binnen en kan worden gebruikt in
fabrieken, energiecentrales
en huishoudens.
Er zijn
echter ook
schepen die
LNG rechtstreeks
gebruiken als brandstof
voor hun eigen aandrijving.
Het LNG bevindt zich dan in een
brandstoftank van waaruit het LNG wordt
gewonnen. Op een ruwe zee kan de vloeistof
in de tank aanzienlijk klotsen. Dit heeft nadelige
effecten op de verdamping van het LNG omdat het meer
in contact komt met het gas in de tank. En wanneer de tank leger
wordt, kan het gebeuren dat er onvoldoende LNG wordt aangeboden aan de brandstofpomp,
waardoor de motor kan stoppen.
De beweging van LNG in een zogenaamde sloshing tank is gesimuleerd met behulp van CFD. Het
unieke van deze simulatie is dat de beweging die de tank ten opzichte van het schip maakt de
daadwerkelijke beweging is ten opzichte van het wateroppervlak.
LNG shaken not stirred
Heeft
Uw vraagen
over stromingslees en warmte-
transport, klik op het FlowDoc
logo.