Uw professionele aanbieder van Stromingssimulaties en CFD FlowMotion - raadgevend ingenieursbureau voor vloeistof-, gas en warmtestromen Vestigingen Nederland Leeghwaterstraat 21 2628 CA Delft Tel.: +31 15 278 2907 Duitsland Weenermoorer Str. 193 26826 Weener Tel.: +49 4953 922 969 raadgevend ingenieursbureau voor vloeistof-, gas en warmtestromen Het nieuwste! Wie wij zijn! Wat wij kunnen! Waar zijn we bezig! Voor wie wij werken! We zouden spreken! De “Formula Student Race” is een Europese spin-off van een competitie in de VS,  de “Formula SAE Competition” alwaar jaarlijks meer dan honderd universiteiten het  tegen elkaar opnemen in een spannende wedstrijd. Veel van de universiteiten die  deelnamen in de VS, strijden nu ook in de “Formula Student Race” in Europa.  In de “Formula Student Race” ontwikkelen, bouwen en besturen toekomstig inge-  nieurs van technische faculteiten een formuleachtige raceauto. De jury van de  wedstrijd beoordeelt niet alleen het ontwerp en de technische aspecten maar ook  de resultaten van de auto in diverse dynamische onderdelen. Deze onderdelen  bestaan uit een acceleratietest, remtest, skidpad (8-jes), autocross, een  zuinigheidstest en een endurancerace waarin de studenten met hun wagen 20  rondjes over een uitdagend circuit rijden.  Een van de meest bepalende onderdelen  van de auto is de motor. Bij deze  motoren wordt de voor de verbranding  benodigde lucht aangevoerd door een  inlaatpijp. Om de totale luchthoeveelheid  en daarme de prestaties te beperken, moet in het midden van de inlaat een  ring worden geplaatst met een bepaalde in de reglementen voorgeschreven  diameter, de “restrictor”. Omdat de diameter bij de aansluiting aan het luchtfilter aan de ene kant en  bij het spruitstuk aan de andere kant groter is dan de diameter van de  restrictor, bestaat de inlaat uit een convergerend en een divergerend deel.  Vooral in dit laatste deel kunnen stromingseffecten als loslating en  schokgolven optreden. Deze verschijnselen kunnen de prestaties van de  motor aanzienlijk verslechteren.  Met als opdracht deze effecten te verminderen, heeft FlowMotion voor het  Delftse studententeam de vorm van de inlaat ontwikkeld. Daar het uiterst  moeilijk is om goede snelheidsmetingen uit te voeren in een 40mm dikke  pijp, is de vorm met behulp van stromingssimulaties bepaald. In de  computer kunnen in korte tijd een groot aantal verschillende vormen worden  doorgerekend. Dit leidde tot een minimale stromingsweerstand bij een maximale luchttoevoer voor alle tijdens de  wedstrijden optredende bedrijfstoestanden van de motor.  Uiteindelijk bereikte het Delftse studententeam op 3 juli 2002 in Birmingham de 16de plaats in een veld van 40 teams.  Studentenraces Minimalisatie van de weerstand in de luchttoevoer van een motor Formular Student Team www.dutracing.nl Formular Student - raceauto - FlowMotion Formular Student - raceauto luchtinlaat - FlowMotion Formular Student - CFD raceauto luchtinlaat - FlowMotion Restrictorstroming Snelheidsvectoren