Luchtschepen ervaren in de afgelopen jaren een wereldwijde heropleving.  Een van deze nieuwe luchtschepen, de Cargolifter, zet alle tot nu ontwikkelde  exemplaren in de schaduw. Met een lengte van bijna 300 meter kan een  lading tot 160 ton worden vervoerd en dit bij een kruissnelheid van 90 km/u.   Het enorme laadvermogen zal voornamelijk worden gebruikt voor het  vervoer van zware machines, zoals turbines en transformatoren, wat tot nu  toe alleen vervoerd kon worden over water en vanaf de haven over de weg.  Vanwege het feit dat over de weg slechts met een gemiddelde snelheid van  10 km/u kan worden gereden zal een aanzienlijke snelheidswinst kunnen  worden bereikt.   Naast dit voordeel is er nog een ander pluspunt wat een direct gevolg is van  de kenmerken van het luchtschip. Het te vervoeren object kan met behulp  van de in het schip geintegreerde kraan bij de producent worden geladen om  dan pas te worden gelost wanneer het einddoel is bereikt, dus de kortste  weg zonder overstappen! De ontwikkeling van een dergelijk luchtschip werpt op vele technische  gebieden vragen op. Als specialist op het gebied van de stromingsleer kreeg  Flowmotion de opdracht om zich met de aerodynamische vormgeving bezig  te houden. Een greep uit de vele vragen die daarbij gesteld werden: Hoe kan  de luchtweerstand en dus het brandstofverbruik worden verlaagd? Hoe is een  luchtschip van deze grootte stabiel te krijgen? Welke vorm moeten de roeren  en de stuurrotoren krijgen? Wat gebeurt er bij het verlaten van de hangar  wanneer er een sterke  zijwind aanwezig is? Deze hangar die 300 bij 200 meter  vloeroppervlak meet en een binnenhoogte heeft van 100 meter,  uitgevoerd als een zelfdragende constructie, is overigens net zo  indrukwekkend als de Cargolifter zelf. Bij het beantwoorden van de vragen werd zowel gebruik gemaakt  van windtunnel metingen als ook van diverse CFD  berekeningsmethoden (CFD = Computational Fluid Dynamics). De  resultaten van de verschillende methoden werden nauwkeurig  geanalyseerd en met elkaar vergeleken, waarna de vorm van de  CargoLifter, rekening houdend met de vele ontwerpeisen,  uiteindelijk bepaald kon worden. 
(Impressum, Copyright)
Uw professionele aanbieder van Stromingssimulaties en CFD
Vestigingen Nederland Leeghwaterstraat 21 2628 CA Delft Tel.: +31 15 278 2907 Duitsland Weenermoorer Str. 193 26826 Weener Tel.: +49 4953 922 969
raadgevend ingenieursbureau voor vloeistof-, gas en warmtestromen
Het nieuwste! Wie wij zijn! Wat wij kunnen! Waar zijn we bezig! Voor wie wij werken! We zouden spreken!
Een hemelse reus Aerodynamische vormgeving van een luchtschip
CargoLifter www.cargolifter.de
Voortstuwingsroer
Richtingsroer
Stroomlijnen aan de achterkant